Eén van mijn favoriete foto’s is een portretfoto die Richard Avedon in 1957 maakte van Marilyn Monroe. Nu moet ik meteen even toegeven dat Monroe in mijn ogen sowieso al een van de meest fotogenieke mensen is die ooit is gefotografeerd. The camera really really loved her. Wat mij betreft is daar geen twijfel over.
Maar goed, het portret dat Avedon in 1957 van Monroe schoot dus. De fotosessie in Avedons studio op Madison Avenue was al urenlang aan de gang en Monroe speelde haar rol met verve. Ze danste, flirtte en lachte voor de camera. De foto’s die ze gemaakt hadden waren goed en waarschijnlijk prima te gebruiken.
De foto die uiteindelijk echter beroemd zou worden is de foto die Avedon juist buiten de fotosessie om maakte. Monroe zat in een hoek van de studio, alleen met haar gedachten. Haar gecreeërde persona was losgelaten. Exit Marilyn, enter: Norma Jean. Exit: Hollywood, enter: realiteit. Enter een vrouw die helemaal niet altijd zo gelukkig, zo vrolijk en zo sexy was als de hele wereld zo graag wilde geloven.
Avedon zag de transformatie en liep met zijn camera in de hand naar haar toe. Het was hem duidelijk dat ze wist waar hij was en wat hij deed. Ze liet hem zijn gang gaan. En hij klikte.
Zelf zág ik deze prachtige indrukwekkende foto volgens mij pas voor het eerst tijdens de grote Richard Avedon-overzichtstentoonstelling in FOAM in Amsterdam in 2009. En was geraakt. Zoals ik nog steeds ben, iedere keer als ik de foto weer zie.
Meer informatie over Richard Avedon en over deze foto:
http://www.richardavedon.com
http://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/2002.379.11
Bron foto: http://www.richardavedon.com
Leave a reply